sábado, 30 de mayo de 2009

VALORACIÓ FINAL. CONSTRUINT CONEIXEMENT

En aquests moments hem arribat al final de l'assignatura i és hora de fer una reflexió final sobre els aprenentatges adquirits. En els primers moments d'estudi de l'assignatura partíem amb un grau de motivació bastant elevat ja que la temàtica sobre interculturalitat ens era bastant interessant a tots/es, però crec que la clau ha estat en la metodologia de treball. La riquesa dels mètodes emprats han permès que el grau de motivació i interès anés creixent a mida que passaven els dies. Aquesta ha estat una de les assignatures que més m'ha permès no tan sols profunditzar en el meu coneixement, sinó en el coneixement que anaven adquirint els meus companys/es. A través dels blogs hem creat multitud de finestres, gràcies a les quals hem pogut observar i enriquir-nos del treball realitzat a nivell grupal i també a nivell individual.
D'altra banda dir que les WQ han estat una gran descobriment per a mi. Fins al moment mai havia sentit parlar d'elles. Ara no tan sols les conec sinó que sóc capaç de poder dissenyar-ne una i aplicar-la amb qualsevol grup d'alumnes o professors/es amb els que pugui treballar en un futur.
Per concloure comentar que hem aconseguit entre tots/es demostrar la riquesa de coneixements que ens poden oferir tant els mètodes presencials com els virtuals; així com la rellevància que té que el coneixement es construeixi amb investigació, observació i esperit crític davant les realitats que ens ofereix la societat en la que vivim i convivim.

VALORACIÓ DE RECURSOS PER A LA INTERCULTURALITAT

Una de les propostes de WQ que més m’ha agradat és: I tu què creus? Estereotips als centres educatius? Per tal de dur a terme un programa intercultural fort a les escoles hem de començar a treballar el tema dels estereotips i prejudicis en primer lloc amb el professorat. Aquest col.lectiu és el primer que s’ha de formar i s’ha de conscienciar del conflicte que poden generar les falses creences i els falsos coneixements sobre una determinada ètnia. Per tant m’ha semblat molt encertat tant la temàtica seleccionada com els destinataris. D’altra banda utilitza tant un format com un llenguatge molt senzill i directe que facilita la comprensió dels objectius que pretén la WQ i de les activitats que caldrà realitzar per aconseguir-los. Aquestes últimes són molt variades i posen a debat molts dels prejudicis que a diari circulen en la societat. També s’agraeix l’ampli ventall de recursos de la xarxa que ens faciliten per tal d’ampliar els nostres coneixements sobre el tema. A més a més cal dir que aquesta WQ es podria també destinar al treball amb els alumnes de la ESO.

Una altra proposta de WQ que m’ha semblat molt interessant és la titulada: com tracten la interculturalitat les sèries de televisió? Sens dubte les sèries de TV tenen un gran poder de atracció i convissió davant els adolescents i resulta força interessant poder analitzar com tracten certes temàtiques d’actualitat social i quina influència tenen en el públic al que van destinades.
Cal destacar a més a més de la riquesa de continguts que presenta la WQ, el fet que es basi en un model crític. Les característiques de la nostra societat està potenciant que els joves es posicionin davant els temes conflictius en una postura còmoda i de poc intervencionisme. Són totalment acrítics davant molts temes que els repercuteixen directament. Per aquest motiu em sembla molt bé que a través del treball que es proposa s’ensenyi a l’alumnat a ser crític davant aquells temes socials que els afecten directa o indirectament; com a membres de la societat que són s’han d’implicar i participar activament.

VALORACIÓ DE LA PAC 2 I LA PAC 3. IMMERSOS EN EL MÓN WQ


Les PAC 2 i 3 han estat una excel.lent oportunitat per conèixer el recurs educatiu de la WQ. He de reconèixer que fins aquest moment desconeixia l’existència d’aquesta tipologia d’eines didàctiques.
La PAC 2 m’ha permès aprendre a dissenyar una WQ i a saber quina utilitat i aplicabilitat pot tenir en el meu àmbit de treball tant ara com en un futur. Les possibilitats d’aquest recurs són inesgotables ja que tot i que presenta una estructura molt definida, les temàtiques a abordar poden ser infinites. Tant en el procés de recerca i selecció d’informació i en la posterior fase de disseny, he comprovat el gran potencial motivador que té tant per l’alumnat com per al professorat. La WQ és una eina molt senzilla d’utilitzar, molt pautada perquè et va guian constantment en el procés d’aprenentatge i capaç de despertar en l’aprenent un esperit d’investigació a partir dels materials webs que aporta.
La PAC 3 ha potenciat la recerca d’altres materials webs que també poden ser interessants treballar des de la perspectiva de la interculturalitat. La fitxa d’anàlisi ha estat una eina útil per a pautar la valoració del material. En aquesta ocasió he tornat a apostar per un material en format WQ que m’ha atret molt sobretot per la manera de tractar el debat social obert sobre el tema de l’ús del hijab a l’escola.
Aquesta dues PAC’s són un exemple de com podem integrar a les aules les NNTT i de quina manera podem ajudar als nostres alumnes a obrir els ulls davant la realitat social. En aquesta ocasió ens hem centrat en el tema de la interculturalitat, que no és aliè a molts altres temes, però hi ha multituds de realitats que es poden treballar a partir de la metodologia de treball apresa.

domingo, 24 de mayo de 2009

4. INFORME D'AVALUACIÓ DE MATERIAL EN LÍNIA PER A L'EDUCACIÓ INTERCULTURAL


El recurs intercultural en línia seleccionat, ha estat la webquest: "Noves mirades" dissenyada per Montse Torné alumna de la UOC. D'entre totes les WQ i pàgines web sobre interculturalitat que he consultat, he seleccionat precisament aquesta en primer lloc per la temàtica que tracta i en segon lloc per quin tractament li dóna a la informació. A l'hora de triar un recurs o un altre m'he fixat molt en com es tractava el tema de la interculturalitat si d'una manera profunda buscant el rerefons de conceptes, actituds, sentiments, etc. o bé només fent un itinerari pels diferents típics i tòpics conceptes.
La WQ "Noves Mirades" tal i com el seu nom indica, representa un espai on totes les mirades, reflexions i opinions hi tenen cabuda. Un altre criteri que he emprat a l'hora de la tria ha estat el grup destinatari. La PAC 2 (WQ: ¿Quién eres, quién soy?) va tenir com a protagonistes els alumnes de primer cicle d'ESO, de manera que volia en aquesta ocasió posicionar-me en el costat contrari, és a dir, en la formació dels propis docents. De fet una de les funcions que el psicopedagog/a des del Departament d'Orientació dels IES pot desenvolupar, és la de assessorar i formar al professorat; per tant, l'estudi i anàlisi d'aquesta WQ em podria servir d'exemple d'una actuació formativa amb el professorat.
Montse Torné aconsegueix endinsar-nos en el debat de l'ús del hijab, de la mà del vídeo "Hijab" de Xavi Salas. Un vídeo que en escasos sis minuts de duració i amb les mínimes paraules i les imatges justes i precises, ens aboca de ple a la investigació, profundització i posterior debat sobre els prejudicis i estereotips enemics tots dos d'una educació intercultural plena. El vídeo representa un recurs tan complet i ric que fomenta per si sol el debat entre les diferents postures. En el meu cas escoltant el discurs de la directora m'ha provocat molts sentiments alhora tals com: impotència de no poder respondre i aturar l'actitud de la directora quan li parla a la noia, un sentiment de què està passant?, com pot ser que encara trobem docents que pensin d'aquesta manera?, necessitem noves mirades i nous replantejaments per aconseguir una educació justa per a tothom, on queda l'empatia?. Només cal dedicar-hi uns segons a observar l'expressió de la cara de la noia quan es treu el hiyab després de la pressió rebuda. La noia sembla que en lloc de treure's un mocador s'estigui despullant sensera. Tampoc ens hem de perdre l'escena quan la noia entra a la classe i coneix al seu grup de referència. Gairebé tots porten el cabell tapat d'una manera o una altra. Automàticament se'ns genera el dubte de: per què ells/es si tenen dret a portar gorres, diademes, felpes i la noia no pot portar el hijab? On són els criteris d'igualtat?
Una vegada visionat el vídeo es proposa al professorat participant que formin grups de quatre persones amb l'objectiu de realitzar un treball d'investigació sobre el tema tractat. El resultat final l'hauran d'exposar davant de la resta de grups de manera que comparteixin els coneixements adquirits i les conclusions a les que han arribat. La metodologia de treball dins de cada grup serà treballar per parelles de manera que es repartiran segons criteri de cadascú els rols de: organitzador/a-planificador/a i sintetitzador-recolzador. El grup haurà de treballar de manera virtual i utilitzant els materials aportats per la WQ tals com: els articles d'Abellán i Bañón (relacionats amb el debat social sobre l'ús del hijab) el vídeo de Xavi Sala, webs relacionades amb la temàtica i d'altres materials que s'aporten.
Una vegada explicats els criteris que s'han tingut en compte a l'hora de l'elecció del material en línea i en què consisteix aquest, s'especificaran els punts forts i febles que té.
Punts forts:
- Model seleccionat de WQ per pestanyes facilita l'accés a la informació.
- En els cinc apartats: introducció, tasques, procés, avaluació i conclusions distribueix d'una manera clara i concisa la informació aconseguint que el lector tingui clar què ha de fer en tot moment i què se li demana.
- Tant el llenguatge verbal, com el llenguatge visual (imatges, colors, graelles, subratllats) afavoreix que el lector mantingui la seva atenció i per tant facilita també l'aprenentatge.
- La metodologia de treball per grups, segueix una linia coherent respecte a com ha de ser el treball que els docents realitzin dins el claustre de l'escola. De manera que es fomenta la coordinació, la col.laboració i el treball cooperatiu entre ells.
- La selecció dels materials té com a clar objectiu atrapar l'atenció dels docents de manera que s'animin a endinsar-se de ple en la investigació.
- La riquesa dels materials recau tant en els continguts que tracten com en els diferents i variats formats en els que es presenten (vídeos, articles, pàgines web, qüestionaris).
- S'aposta pel debat i la confrontació d'idees com a estratègia per crear coneixement i noves mirades.
- La WQ amb els materials que aporta i la línia de treball que proposa, aposta per un projecte d'educació intercultural integrador que sumi i no no que resti com proporcionaria un model etnocèntric.
- Les activitats proposades guien un itinerari que entrellaça perfectament l'entorn presencial i el virtual, nodrint-se dels aspectes positius que cadascun els aporta.
- Aprofita i potencia l'ús dels materials en línia dins el col.lectiu del professorat amb l'objectiu que projectin aquesta pràctica en les seves propostes didàctiques amb l'alumnat.
- Podria formar part d'un programa d'interculturalitat fort ja que proposa treballar la interculturalitat en primer lloc formant al professorat i implicant-lo des del principi en un projecte que és comú a tots/es.
- Potencia la crítica constructiva del sistema establert per trobar noves mirades i solucions a situacions i conflictes actuals.
Punts febles:
- El test de tolerància que se'ns proposa al iniciar el treball es podria millorar clarificant una mica més algunes preguntes que resulten un tant confuses. D'altra banda una vegada acabes el test i et dóna la puntuació el comentari no és massa aclaridor. La idea del test és interessant però caldria reformular algunes preguntes per aconseguir millors resultats.
- Hi ha tres enllaços que no funcionen actualment i que caldria revisar i anotar la nova adreça.
- La utilització de la WQ i dels materials que en ella es faciliten, requereix d'un mínims de coneixement sobre les TIC que caldrà saber si tot el professorat posseeix per poder arribar a uns resultats finals òptims.
- Es troba a faltar entre els materials algun vídeo que presenti un testimoni directe d'alguna noia que hagi patit actituds intolerants per portar el hijab i articles de premsa que recollin situacions similars que s'hagin donat en diferents escoles i com cadascuna d'aquestes les ha tractat.
- L'avaluació només té en compte el treball realitzat en grp però també seria enriquidor que cada docent pogués autoavaluar-se. L'autoavaluació és un mètode que ens aporta dades sobre el nostre treball així com pot ser útil per millorar la nostra pràctica professional.