domingo, 10 de mayo de 2009

LA NOSTRA WEBQUEST: ¿QUIÉN ERES, QUIÉN SOY?


La WQ ¿Quién eres, quién soy? l'hem realitzat la Cristina Petreñas, la Concepció Salcedo i jo mateixa. Com a tema central vam triar el coneixement mutu entre els alumnes autòctons i els alumnes nouvinguts. Ens va semblar que era necessari que des de l'escola s'apostés per treballar des d'un inici de curs el procés de l'acollida. L'acollida no tan sols vista des de l'ull de qui ve nouvingut al nostre país, sinó des de la visió també de qui rep a les altres persones.
La WQ és una proposta que brinda una oportunitat als alumnes per coneixer-se millor entre ells.
Tal i com indiquem coneixer-se = enriquir-se. De manera que conèixer a una persona conlleva: escoltar-la, ser tolerant amb els seus pensaments i la seva manera de viure, ser empàtic i indagar en els seus orígens i respectar-los.
Totes elles conformen competències que ha de tenir tota persona per viure i conviure en societat.

3. SEGUIMENT I EVOLUCIÓ DE LA WEBQUEST


La realització grupal de la webquest ha estat tot un repte si tenim en compte la gran quantitat d’obstacles que hem hagut de vèncer. En primer lloc entendre el format de la pròpia webquest. Es tractava de pensar un projecte adreçat a alumnes d’ESO però amb un format determinat que permetés a l’alumne ser protagonista del seu propi procés d’aprenentatge. Aquest crec que és un dels aspectes que em semblen més atractius de la WQ com a eina didàctica. Té eminentment un poder d’atracció ja que no tans sols ens atrapa als professionals del mon educatiu, sino que resulta una eina de treball molt motivadora pel propi alumne.
Molts podrien haver estat els temes centrals a escollir però se’m va ocórrer proposar a la resta de companyes del grup, què els hi semblaria fer un projecte en el qual els protagonistes fossin els alumnes acollits i els alumnes acollidors. Vivim en la era de la immediatesa i de la rapidesa on ningú dedica temps per conèixer a la persona que té al costat. Tothom es declara solidari, però solidari amb qui?
La creació del projecte: ¿Quién eres, quién soy? ha estat una experiència interessant des del punt de vista de l’aprenentatge, ja que al principi va nèixer amb un perfil determinat per acabar amb un estil diferent. Tot i amb això, el projecte final representa el resultat d’una construcció i integració constant de coneixement compartit.
La nostra proposta de treball respon a un nivell d’intercultural alt ja que les dues cultures d’origen de cadascuna de les parelles d’alumnes reben el mateix tractament i es treballen en un pla d’igualtat. D’altra banda, l’estratègia que es promociona entre els alumnes en tot moment ha estat el diàleg i el consens; de manera que totes les activitats han tingut com a objectiu que els alumnes es coneguessin en profunditat i compartissin espais de diàleg i de coneixença mutua. Anant més enllà no tan sols hem pretès que els alumnes intercanviessin informació de les seves cultures (*aprenentatge només dels tòpics culturals) sinó que cada parella fos capaç d’elaborar un treball comú fruit de la fusió de l’esforç dels dos alumnes.
Finalment dir que ha estat molt gratificant no només conèixer una eina de treball com és la WQ, sinó aprendre a dissenyar-ne una i saber aplicar-la.