domingo, 24 de mayo de 2009

4. INFORME D'AVALUACIÓ DE MATERIAL EN LÍNIA PER A L'EDUCACIÓ INTERCULTURAL


El recurs intercultural en línia seleccionat, ha estat la webquest: "Noves mirades" dissenyada per Montse Torné alumna de la UOC. D'entre totes les WQ i pàgines web sobre interculturalitat que he consultat, he seleccionat precisament aquesta en primer lloc per la temàtica que tracta i en segon lloc per quin tractament li dóna a la informació. A l'hora de triar un recurs o un altre m'he fixat molt en com es tractava el tema de la interculturalitat si d'una manera profunda buscant el rerefons de conceptes, actituds, sentiments, etc. o bé només fent un itinerari pels diferents típics i tòpics conceptes.
La WQ "Noves Mirades" tal i com el seu nom indica, representa un espai on totes les mirades, reflexions i opinions hi tenen cabuda. Un altre criteri que he emprat a l'hora de la tria ha estat el grup destinatari. La PAC 2 (WQ: ¿Quién eres, quién soy?) va tenir com a protagonistes els alumnes de primer cicle d'ESO, de manera que volia en aquesta ocasió posicionar-me en el costat contrari, és a dir, en la formació dels propis docents. De fet una de les funcions que el psicopedagog/a des del Departament d'Orientació dels IES pot desenvolupar, és la de assessorar i formar al professorat; per tant, l'estudi i anàlisi d'aquesta WQ em podria servir d'exemple d'una actuació formativa amb el professorat.
Montse Torné aconsegueix endinsar-nos en el debat de l'ús del hijab, de la mà del vídeo "Hijab" de Xavi Salas. Un vídeo que en escasos sis minuts de duració i amb les mínimes paraules i les imatges justes i precises, ens aboca de ple a la investigació, profundització i posterior debat sobre els prejudicis i estereotips enemics tots dos d'una educació intercultural plena. El vídeo representa un recurs tan complet i ric que fomenta per si sol el debat entre les diferents postures. En el meu cas escoltant el discurs de la directora m'ha provocat molts sentiments alhora tals com: impotència de no poder respondre i aturar l'actitud de la directora quan li parla a la noia, un sentiment de què està passant?, com pot ser que encara trobem docents que pensin d'aquesta manera?, necessitem noves mirades i nous replantejaments per aconseguir una educació justa per a tothom, on queda l'empatia?. Només cal dedicar-hi uns segons a observar l'expressió de la cara de la noia quan es treu el hiyab després de la pressió rebuda. La noia sembla que en lloc de treure's un mocador s'estigui despullant sensera. Tampoc ens hem de perdre l'escena quan la noia entra a la classe i coneix al seu grup de referència. Gairebé tots porten el cabell tapat d'una manera o una altra. Automàticament se'ns genera el dubte de: per què ells/es si tenen dret a portar gorres, diademes, felpes i la noia no pot portar el hijab? On són els criteris d'igualtat?
Una vegada visionat el vídeo es proposa al professorat participant que formin grups de quatre persones amb l'objectiu de realitzar un treball d'investigació sobre el tema tractat. El resultat final l'hauran d'exposar davant de la resta de grups de manera que comparteixin els coneixements adquirits i les conclusions a les que han arribat. La metodologia de treball dins de cada grup serà treballar per parelles de manera que es repartiran segons criteri de cadascú els rols de: organitzador/a-planificador/a i sintetitzador-recolzador. El grup haurà de treballar de manera virtual i utilitzant els materials aportats per la WQ tals com: els articles d'Abellán i Bañón (relacionats amb el debat social sobre l'ús del hijab) el vídeo de Xavi Sala, webs relacionades amb la temàtica i d'altres materials que s'aporten.
Una vegada explicats els criteris que s'han tingut en compte a l'hora de l'elecció del material en línea i en què consisteix aquest, s'especificaran els punts forts i febles que té.
Punts forts:
- Model seleccionat de WQ per pestanyes facilita l'accés a la informació.
- En els cinc apartats: introducció, tasques, procés, avaluació i conclusions distribueix d'una manera clara i concisa la informació aconseguint que el lector tingui clar què ha de fer en tot moment i què se li demana.
- Tant el llenguatge verbal, com el llenguatge visual (imatges, colors, graelles, subratllats) afavoreix que el lector mantingui la seva atenció i per tant facilita també l'aprenentatge.
- La metodologia de treball per grups, segueix una linia coherent respecte a com ha de ser el treball que els docents realitzin dins el claustre de l'escola. De manera que es fomenta la coordinació, la col.laboració i el treball cooperatiu entre ells.
- La selecció dels materials té com a clar objectiu atrapar l'atenció dels docents de manera que s'animin a endinsar-se de ple en la investigació.
- La riquesa dels materials recau tant en els continguts que tracten com en els diferents i variats formats en els que es presenten (vídeos, articles, pàgines web, qüestionaris).
- S'aposta pel debat i la confrontació d'idees com a estratègia per crear coneixement i noves mirades.
- La WQ amb els materials que aporta i la línia de treball que proposa, aposta per un projecte d'educació intercultural integrador que sumi i no no que resti com proporcionaria un model etnocèntric.
- Les activitats proposades guien un itinerari que entrellaça perfectament l'entorn presencial i el virtual, nodrint-se dels aspectes positius que cadascun els aporta.
- Aprofita i potencia l'ús dels materials en línia dins el col.lectiu del professorat amb l'objectiu que projectin aquesta pràctica en les seves propostes didàctiques amb l'alumnat.
- Podria formar part d'un programa d'interculturalitat fort ja que proposa treballar la interculturalitat en primer lloc formant al professorat i implicant-lo des del principi en un projecte que és comú a tots/es.
- Potencia la crítica constructiva del sistema establert per trobar noves mirades i solucions a situacions i conflictes actuals.
Punts febles:
- El test de tolerància que se'ns proposa al iniciar el treball es podria millorar clarificant una mica més algunes preguntes que resulten un tant confuses. D'altra banda una vegada acabes el test i et dóna la puntuació el comentari no és massa aclaridor. La idea del test és interessant però caldria reformular algunes preguntes per aconseguir millors resultats.
- Hi ha tres enllaços que no funcionen actualment i que caldria revisar i anotar la nova adreça.
- La utilització de la WQ i dels materials que en ella es faciliten, requereix d'un mínims de coneixement sobre les TIC que caldrà saber si tot el professorat posseeix per poder arribar a uns resultats finals òptims.
- Es troba a faltar entre els materials algun vídeo que presenti un testimoni directe d'alguna noia que hagi patit actituds intolerants per portar el hijab i articles de premsa que recollin situacions similars que s'hagin donat en diferents escoles i com cadascuna d'aquestes les ha tractat.
- L'avaluació només té en compte el treball realitzat en grp però també seria enriquidor que cada docent pogués autoavaluar-se. L'autoavaluació és un mètode que ens aporta dades sobre el nostre treball així com pot ser útil per millorar la nostra pràctica professional.


No hay comentarios: